150 jaar: Een voorwoord van Burgemeester Marjan van Kampen

150 jaar musiceren en groeien

Het was niet eens zo koud in februari 1869. Gemiddelde temperatuur zo rond de 10 graden. Nederland had 4 miljoen inwoners. Het Suezkanaal werd feestelijk geopend. Ook was de eerste transcontinentale spoorweg in de Verenigde Staten voltooid. En in Schagen werd de vereniging Schagens Harmonie opgericht.

Vanaf die dag oefenden onze voorouders uit eigen stad hoe zij moesten spelen op hun muziekinstrument. Zo jammer dat je niet meer aan hen kunt vragen hoe dat ging. Hebben ze elke cent bijeengeschraapt voor een trompet? Kwamen ze ’s avonds bij elkaar of moest dat overdag? Er was nog geen elektrisch licht. Dat vond Thomas Edison pas 10 jaar later uit.

Het is je moeilijk voor te stellen. Het zullen deftige heren zijn geweest met hoge hoeden op die de oprichtingsacte tekenden. Het werd de eerste muziekvereniging boven het Noordzeekanaal. Dat kanaal bestond trouwens nog niet, het werd geopend in 1876.

Veel is veranderd in die anderhalve eeuw. Toch bleef één ding hetzelfde: de beoefening van de instrumentale muziek en dat samen spelen. Testen of je al een beetje goed bent. Meedoen aan wedstrijden en concerten spelen. Genieten van wat je kunt spelen en wat je buurman kan, samen goed worden. Het was en blijft leuk en het bindt ons.

Schagens Harmonie viert dit jaar het 150-jarig jubileum. Iets om heel trots op te zijn. Zo rond de 50 inwoners vormen nu het orkest. Een familie die al tientallen jaren actief is in jullie harmonie en die ik toch met name wil noemen, is de familie Van Kampen. Ik schrijf het niet omdat ik zelf ook zo heet of dat we familie-gerelateerd zijn, want dat zijn we volgens mij niet. Maar als je met vier leden uit één gezin musiceert, tot voor kort zelfs met vijf, dan is dat wel even het noemen waard. Onder leiding van dirigent Esther Hoek spelen jullie concerten in bijna elk seizoen. In voor- en najaar, met Kerstmis en nieuwjaar. Ook bij officiële gelegenheden kunnen we rekenen op de muzikale steun van de harmonie. Degene die dat als jongste doet is Finn Groen. Hij speelt slagwerk en is als ik het goed heb nog maar net een tiener. Eind 2019 wordt hij pas 12. Degene die dat als oudste doet, is ons aller bekende Rob Hogenes. Inmiddels 70 jaar oud, speelt al een heel lustrum mee op zijn klarinet. Het mooie is ook dat jullie als harmonie veel samenwerkingsvormen hebben met andere culturele clubs uit Schagen. Zoals de fotoclub, toneelvereniging OZOS, Koor The Voices, de Balletschool, Het Scheepstuygh, Da Capo en diverse basisscholen. Zo versterk je elkaar, geweldig!

Nu kunnen we denken dat het fijn is om muziek te spelen en het niet zou gaan om de prestatie. Maar dan moet je niet bij Schagens Harmonie zijn. Want het is de ambitie die jullie in 2016 en 2017 bracht naar ‘De Passie Schagen’, met in totaal vier voorstellingen in de Grote kerk op de Markt. En een paar jaar eerder, in 2013 en 2015, naar ‘Op de Beun’ dat ik me ook nog herinner omdat ik in het laatste jaar won. Verder zijn memorabel uit onze tijd de Uitmarkt en het Concert in 2018 en het ‘Alan Parsons project’ dat jullie samen met de band ‘No Claim’ uitvoerden. In 2014 verzorgden jullie ook de opening van Rondje Piano in de Muziektuin, met een klassiek stuk van Wim Vlaar op de vleugel. In 1969 vierden jullie het 100-jarig bestaan en gaf Hare Majesteit Koningin Juliana haar koninklijke erepenning.

In al die jaren hebben de mensen in Schagen met plezier kunnen luisteren en genieten van vele soorten muziek. Ze hebben meegemaakt hoe meerdere generaties gezellig en enthousiast hun speelplezier beleefden en steeds groeiden in hun muzikale kunnen. Geweldig en een groot compliment.

Er komt in dit jubileumjaar een hoogtepunt aan: het jubileumconcert dat jullie op 23 november in Alpha gaan geven samen met Karin Bloemen. We kijken er naar uit!

Marjan van Kampen, Burgemeester van de gemeente Schagen

Marjan van Kampen, winnares van Op de Beun 2 (7 november 2015)