150 jaar: Wist U dat…?

Samenstelling Margreet van Kampen

Bij het 75 jarig bestaan van de Ramblers Schagens Harmonie uitgenodigd werd om een uitvoering te geven. Dit vond plaats op 3 maart 1944.  Na afloop werden er 285 nieuwe donateurs  ingeschreven.

Bij het bombardement op de stationsgebouwen in september 1944 het repetitielokaal een ruïne werd. Gelukkig bleven de eigendommen van de vereniging gespaard.

In 1944 maar 1 vrouw lid was van de harmonie. Dat was mevr. Oudshoorn; zij speelde cornet.

In 1950 de harmonie 20 leden en 3 leerlingen telde.

In 1954 nieuwe hoofddeksels werden aangeschaft. In het jaarverslag staat: de onpraktische mutsen werden verwisseld met keurige……….alpino’s.

Schagens Harmonie kapel een boerenkapel had, genaamd: ’de Pieperduikers’.

Deze luisterde de Westfriese optochten op, die eindigden in zaal Raven aan de Loet met een gezellige avond.

In 1967 Martine Bijl naar Schagen kwam om een bekende liedje te zingen, vooraf gegaan door een rondgang door de stad van de harmonie. Titel van het liedje, ‘De makelaar van Schagen’.

In 1971 het kortste concert ooit werd gegeven. Tijdens de Westfriese markt op het plateau het concert werd afgebroken i.v.m. een orgelconcert in de kerk, dat tegelijkertijd was geprogrammeerd.

Er in 1980 23 orkestleden waren. Hans van Kampen werd in dat jaar ingeschreven als lid nr. 24.