Artikel in NHD over onze Blazersklas

blazersklas

In het Noordhollands Dagblad van zaterdag 5 maart 2016 staat het volgende artikel. Hierin wordt genoemd dat wij als Schagens Harmonie bezig zijn met Blazersklassen. De foto bij het artikel is van de Blazersklas in de basisschool De Ark.

SCHAGEN – In onder meer Schagen, Nieuwe Niedorp, Winkel, Petten en op Wieringen wordt verheugd gereageerd nu daar de kas van verschillende instellingen en verengingen wordt gespekt dankzij een gift van de commissie Raboton.

Door Michiel Snik – 4-3-2016, 17:06 (Update 4-3-2016, 17:06)

De initiatiefnemers van het herstelplan voor de Hippolytuskerk aan het Kerkplein in Hippolytushoef zijn al jaren bezig om voldoende geld bij elkaar te krijgen om het godshuis toegankelijker te maken voor mindervaliden en tevens het pand geschikt te maken voor meer doeleinden. De gewenste verbouwing gaat zo’n drie ton kosten. Er zijn diverse fondsen aangeschreven om al dat geld bij elkaar te krijgen. De Raboton zegt nu vier mille toe.

,, Dat is goed nieuws’’, reageert Jim Vink namens de kerk. ,,Er staan nog meer aanvragen uit, maar het gaat heel behoorlijk om het noodzakelijke geld bij elkaar te krijgen.”

Een datum wanneer wordt begonnen met de verbouwing durft Vink niet te noemen. ,,Daarvoor is het nog te vroeg. We hadden gehoopt in de lente aan de slag te gaan, maar het zal wel richting de zomer worden.”

Er gaat meer geld naar Wieringen want de Stichting Heidense Kapel krijgt 5500 euro via de bank voor het herbouwen van de historische kapel op de begraafplaats in Stroe.

Muziekverenigingen in de regio kunnen ook geld tegemoet zien. Zo kan Winkel’s Harmonie voor vijfhonderd euro muziekstukken aanschaffen voor het leerlingenorkest dat meedoet aan het Mini Den Das Festival. Schagens Harmonie krijgt 3300 euro voor het muziekproject ’Blazen in Schagen’. ,,Daarvan kunnen wij de blaasinstrumenten kopen die we gebruiken op basisscholen De Ark in Schagen en het Zwanenest in Schagerbrug’’, legt Sacha Henstra van Schagens Harmonie uit. ,,Tot nu toe gebruiken we onze eigen instrumenten voor deze gratis lessen. Het project groeit en we kunnen dat niet met onze eigen instrumenten blijven doen. Dit geld is daarom erg welkom zodat we speciaal hiervoor instrumenten kunnen aanschaffen.”

Verder gaat er ook geld naar de DigiBar in Schagen (650 euro) en basisschool de Springschans in Petten krijgt negen mille voor een speeltoestel. Het eerste deel van het speelterrein van de Springschans wordt aan het eind van deze maand vernieuwd en daarop komt dan ook het speeltoestel. Basisschool De Snip in Nieuwe Niedorp, die komende maandag na een verbouwing van anderhalf jaar weer open gaat, krijgt tien mille voor een klim- en klautertoestel op haar speelplein.