Historie van Schagens Harmonie

De Harmonie is een vereniging, die ten doel heeft de beoefening en ontwikkeling der Instrumentale muziek. Zij tracht dit te bereiken door het houden van repetities, het geven van concerten, het medewerken aan muziekwedstrijden en festivals.

Zo begint het Reglement der Harmonie te Schagen uit mei 1929. Een doel dat al meer dan 145 jaar na de oprichting in februari 1869 nog steeds ten grondslag ligt aan de huidige activiteiten van Schagens Harmonie.

19851

De Harmonie uit Schagen omstreeks 1880

Onze vereniging is de oudste muziekvereniging boven het Noordzee Kanaal. Op dit moment bestaat de vereniging uit ongeveer 40 enthousiaste leden. Het orkest heeft het hele jaar door een breed scala aan activiteiten. Naast verschillende eigen concerten (bijvoorbeeld een kerstconcert, voorjaarsconcert, nieuwjaarsconcert of een najaarsconcert) speelt het orkest ook bij officiële gelegenheden en neemt het deel aan diverse festivals. Het repertoire van Schagens Harmonie omvat vele muziekgenres: van klassiek tot pop en van blues tot musical- en filmmuziek. Gericht op het luisterplezier van het publiek en het speelplezier van de muzikanten. We zoeken vaak samenwerking met andere orkesten, koren, bands of soloartiesten en dat leidt vaak tot een verrassend resultaat! Deze samenwerking zoeken we ook met ‘niet-muzikale’ verenigingen zoals de fotoclub Schagen of de balletdansers van Pardans.

In 2019 bestaat Schagens Harmonie 150 jaar. Dat vieren we groots met het hele jaar door optredens die verband houden met ons feestjaar. Op 23 november 2019 is het hoogtepunt samen met Karin Bloemen.

Dat Schagens Harmonie al lang bestaat, betekent ook dat we een aantal zeer oude foto’s op onze site kunnen plaatsen. Deze foto’s kunnen wij plaatsen met dank aan Het Zijper Museum en de Niestadt Beeldbank.

Schagens Harmonie omstreeks 1920

De presentatie van de nieuwe uniformen van de Schagens Harmoniekapel in 1965

Aubade door de Schager Harmoniekapel in 1967

Aubade door de Schagens Harmoniekapel in 1967 ter ere van het kampioenschap van SRC